Dato:
02. sep 2022
Titel:

Kom og vær med i Vejens nye Fællesorkester - helt gratis!

Tekst:

Vejen Musikskole har længe haft en vision om at starte et Fællesorkester for alle, som har lyst til at være med – uanset alder. Musik og Musikskolen handler ikke alene om at lave god musik men også om fællesskaber, og det at spille sammen med andre.

Efter en lang og besværlig tid i samfundet med coronarestriktioner har Musikskolen konstateret, at mange er blevet interesserede i at spille sammen på tværs af generationer. Eksempelvis kan man, som noget helt nyt, nu gå til instrumentalundervisning i Musikskolen sammen med sit barn eller barnebarn.

Med visionen om at etablere et stort fællesorkester for både Musikskolens elever og interesserede borgere i Vejen Kommune, som har lyst til at spille sammen med andre, vil fællesskabet omkring musikken kunne få en ny dimension.

Musikskolens trompetlærer, Eyal Weinberger, vil som orkesterdirigent være ansvarlig for orkestrets repertoire, som vil blive alsidigt med plads til forskellige genrer musik – både klassisk og rytmisk. Eyal vil blandt andet selv lave arrangementer, som passer til orkestrets instrumentsammensætning og niveau. Der vil således være plads i orkestret til både øvede og mindre øvede instrumentalister.
Der vil som udgangspunkt blive lagt vægt på, at der arbejdes med iørefaldende musik, der ikke er svær at spille.

”Vi håber på, at Musikskolens Fællesorkester vil blive taget godt imod i kommunen, således at rigtig mange vil få lyst til at finder deres instrument frem og melde sig til dette nye og spændende initiativ via Musikskolens hjemmeside,” udtaler musikskolens souschef Jan Rohde Pedersen.

”Vi håber, at konceptet med et fællesorkester i Vejen Kommune vil udvikle sig til en kulturel perle på tværs af aldersgrænser med en kvalitet, som på sigt vil løfte sig udover øvesalen på Basen, Askovvej 7 i Vejen. Men som udgangspunkt skal det være sjovt at spille i orkester. Man skal kunne glæde sig til den første tirsdag i måneden, hvor man atter skal mødes for spille i orkester,” siger Jan Rohde Pedersen og fortsætter:

”De grundlæggende værdier og livskvaliteter, der ligger i at udøve musik er for alle og kender ikke aldersgrænser. Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvad orkestret vil kunne udvikle sig til over årerne af både livskvalitet og musikalske kvaliteter.”

Hvis man ønsker at være med i orkestret, skal man blot kontakte Vejen Musikskole – det er ganske gratis.

Fakta om Musikskolens nye Fællesorkester for alle

Pris: Gratis
Tid: Første tirsdag i måneden (med få afvigelser) kl. 18-20 (startende d. 6. september 2022)
Sted: Basen, Askovvej 7, 6600 Vejen